Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
 

Den nordiska bilförsäljningen – augusti 2025

Augusti bjöd på varierande bilförsäljning på de fyra nordiska marknaderna. Både vad gäller försäljningsnivå, grön utveckling och favoritmodeller går Danmark, Norge, Sverige och Finland på många sätt åt olika håll. 

Augusti innebar uppgång för personbilarna på tre av fyra marknader i Norden, där endast Finland fick acceptera en sjunkande försäljning. Med 5 261 nyregistreringar backade landet knappt 20 % jämfört med augusti förra året. Betydligt bättre stämning råder sannolikt i Norge, där fjolårets svaga siffror putsades med en ökning på 25 % till totalt 13 915 nyregistreringar. Med 19 862 nya bilar på vägarna hade svenskarna en uppgång på 5,9 %, medan Danmark – trots bristande klarhet kring registreringsavgifterna – gick fram 1,5 % och landade på 13 030 nyregistreringar. 

I stort sett samma bild återkommer om man ser till år-till-datum-nivån. Norge ökar med 25,6 %, Sverige med 6,3 % och Danmark med 5,2 %, medan Finland ligger 5,8 % under samma period 2024. 

Efter ett par bra sommarmånader väckte registreringssiffrorna naturligtvis besvikelse hos Teemu Rennola, vd för finska Value Clinic: 

”Registreringssiffrorna i augusti var en besvikelse. Den försiktigt positiva trenden från sommarmånaderna fortsatte inte i augusti. Vår prognos för personbilsregistreringar ligger fortsatt på totalt 70 000–71 000 för 2025.” 

Även om augusti blev ännu en månad med registreringstal på plus efterlyser Mads Rørvig, vd för Mobility Denmark, politisk handling: 

”Den bristande klarheten skapar oro bland både konsumenter och bransch. Det drabbar en annars välfungerande marknad onödigt hårt. Vi gläds åt att ministern vill behålla stödet till den gröna omställningen, men det behövs handling nu. Branschen och konsumenterna förtjänar inte denna ovisshet.” 

Utmanande tider för elbilarna i Sverige 

Det går fortsatt bra för elbilsregistreringarna i Norden. På en marknad är utvecklingen dock utmanad – den svenska. Den svenska elbilsförsäljningen, som visserligen utvecklats positivt de senaste månaderna, såg vi i augusti en sjunkande registreringsandel på 34,1 % tillbaka på en nivå som är 6,1 % lägre än 2024 och 17,6 % lägre än 2023. 

Betydligt mer upplyftande ser det ut på de övriga tre marknaderna. I Norge stod elbilsregistreringarna för 96,9 % i augusti (+2,8 % jämfört med augusti 2024), i Danmark 69 % (+25,9 %) och i Finland 37 % (+28 %). Därmed har de annars hybridälskande finländarna gått om den svenska elbilsandelen i augusti. 

Samtidigt som de svenska elbilsandelarna faller har laddhybrider (PHEV bensin/el) tydligen blivit ett mer attraktivt val för svenska konsumenter. Andrée Peters, vd på Bilstatistik.se, säger: 

”Vi ser fortsatt positiva signaler på personbilsmarknaden i augusti. Fler väljer privatleasing, som stod för 54 % (upp från 42 %). Bättre erbjudanden med mer aggressivt restvärde i kombination med lägre räntor lockar säkert konsumenterna. Samtidigt ser vi antalet PHEV-bilar (bensin/el) registrerade på privatpersoner ökat med hela 87 % med en andel på 22 % (upp från 13 %).” 

Inga tydliga favoritmodeller – utom i Norge 

Även om flera av topp-10-modellerna återkommer mellan länderna präglas listorna också av tydliga skillnader i preferenser. I augusti blev det plats för 10 olika märken och 24 olika modeller. Medan exempelvis Toyota finns med tre respektive fyra modeller på den svenska och finska topp-10-listan, finns inte ett enda på den danska och norska listan. Tvärs över topp-3-listorna är det bara Volkswagen ID.4 som återkommer i mer än ett land (Danmark, Sverige och Norge). 

Återigen har Norge som enda land en helt klar favorit i Tesla Model Y, som står för nästan fyra gånger så många nyregistreringar som listans tvåa. 

På ett område är den norska entusiasmen dock avtagande, nämligen vad gäller privatleasing, där andelarna nu ligger på omkring 16 %. Geir Inge Stokke, nytillträdd vd för Opplysningsrådet for Veitrafikken, säger: 

”Nu vill fler äga bilen själva och inte leasa den. Många bilhandlare har bra kampanjer med mycket låg ränta, och vissa erbjuder till och med nollränta. Det har gjort det lättare, billigare och därmed mer attraktivt för många att köpa sin egen bil i stället för att leasa.” 

Fortsatt motvind för de tunga fordonen 

2025 har på många sätt varit ett utmanande år för de tunga fordonen i Norden, vilket fortfarande syns i registreringssiffrorna – särskilt för lätta lastbilar. Norge utmärkte sig med en uppgång på 16,9 % i augusti, medan de övriga marknaderna föll – Danmark med 2,8 %, Sverige med 3,7 % och Finland med 16,9 %. År-till-datum innebär det en nedgång på 12,1 % i Danmark, 13,3 % i Norge och 21,4 % i Sverige. Finland klarar årssiffrorna precis och landar på plus 3,7 %. 

När det gäller lastbilarna bjöd augusti på både upp- och nedgångar. I Danmark och Norge gick försäljningen tillbaka med 7,3 respektive 10,8 %, medan svenskar och finländare kan glädja sig åt ökningar på 5,4 % respektive 22,1 %. För året betyder det att Sverige och Danmark ligger 1,2 respektive 5,3 % över fjolårets nivå, medan Norge och Finland släpar efter med 12,5 % respektive 18,3 %.  

 

Deling av artikelns innehåll

Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:

Danska data: Bilstatistik.dk

Svenska data: Bilstatistik.se

Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)