Den nordiska bilförsäljningen – juli 2025
Danmark, Sverige, Norge och Finland upplevde alla en fin ökning av personbilsförsäljningen i juli. Det innebär samtidigt att alla länder ligger på plus för året, med undantag för Finland som dock är mycket nära. De är å andra sidan den enda marknaden som inte har röda siffror för lätta lastbilar under 2025.
Juli blev en strålande bilförsäljningsmånad i Norden. Efter ett tufft 2024 upplevde norrmännen i juli en ökning på hela 48,2 %, motsvarande totalt 9 565 nyregistreringar. Därefter följer Danmark, som med 13 811 nyregistreringar ökade med 20 %. Sedan kommer Sverige med en uppgång på 9,1 % och totalt 17 166 nyregistreringar, och sist har vi Finland, som med 5 428 nyregistreringar fick ännu en månad med positiva siffror och en ökning på 4,6 %.
Efter en längre period med sviktande bilförsäljningssiffror i Finland säger direktören för finska Value Clinic, Teemu Rennola:
"Jag hoppas att detta markerar en vändpunkt. Sommarmånaderna har gett försiktigt positiva registreringssiffror, särskilt för personbilar, och denna gynnsamma trend har fortsatt in i de första veckorna av augusti. Ett annat uppmuntrande tecken är den stabila tillväxten i registreringen av lätta lastbilar, som har legat över förra årets nivåer under hela 2025. Det kan återspegla en ökande optimism i företagens vilja att investera. Det är precis den typen av signaler som bilindustrin behöver – och längtar efter – just nu. Låt oss hoppas att den positiva utvecklingen fortsätter."
Grön framgång i hela Norden
Och det är inte bara antalet nyregistreringar som går i medvind. Även när det gäller elbilar är siffrorna gröna över hela linjen i juli. Finland stod för den största andelsmässiga ökningen. Med 36,3 % nyregistrerade elbilar har andelen ökat med över 40 % sedan juli förra året, vilket tyder på att Finland nu på allvar börjar ta till sig elbilarna. Norge är naturligtvis fortfarande klart i topp med 97,2 % av nyförsäljningen, motsvarande en ökning på 5,77 %. Därefter följer Danmark med en elbilsandel på 67,2 %, motsvarande en ökning på nästan 16 %, följt av Sverige som med 35,6 % av nyregistreringarna kan stoltsera med en uppgång på drygt 5 %.
Om detta säger Mobility Denmarks direktör Mads Rørvig:
"Elbilsandelen ökar i alla de nordiska länderna, men det finns fortfarande tydliga skillnader i hur stor del elbilarna utgör av nyregistreringarna. Det återspeglar att nationella ramvillkor och incitament spelar en avgörande roll. Om utvecklingen ska fortsätta i Danmark är det viktigt att det snart kommer klarhet i hur bilskatterna kommer att utvecklas, och att det skapas ett långsiktigt och enkelt system som behåller incitamentet att välja grönt," säger Mads Rørvig, vd för Mobility Denmark.
Hög svensk konsumentförtroende syns i nyregistreringarna
I Sverige är det särskilt privatsegmentet som driver uppgången på bilmarknaden. Andrée Peters, direktör för Bilstatistik.se, uttalar:
"Konsumentförtroendet i de svenska hushållen steg markant i juli och upplevde den näst största ökningen sedan 1996. Samma tendens syns i nyregistreringsstatistiken för juli, där antalet fordon registrerade till privatpersoner ökade med 25 % jämfört med förra året. Det finns också positiva tongångar i flera branscher såsom handel och tjänster, medan byggbranschen och tillverkningsindustrin fortfarande är pessimistiska."
Just den tendensen, att det finns högre optimism bland privatpersoner än inom näringslivet, verkar framgå av registreringssiffrorna för juli. Trots en registreringsökning i privatsegmentet på 25 % går det totala antalet bara upp med 9,1 %, och samtidigt ser vi en nedgång för lätta lastbilar på nästan 20 %.
Starkaste norska juliförsäljningen på fyra år
Precis som på de övriga tre marknaderna finns det också optimism att spåra i Norge. Inte sedan juli 2021 har man sett så fina registreringssiffror som i år:
"Juli är ofta en lugn månad i bilaffärerna. Men i år var många hos återförsäljarna för att hämta sin nya bil, och vi anar en optimism på marknaden. Att det kan komma ännu en räntesänkning, i kombination med många pågående kampanjer och ett brett bilutbud till bra priser, har fått många att förverkliga sin bildröm nu," säger direktör Øyvind Solberg Thorsen vid Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).
Vi är fortfarande inte eniga om favoriterna
Även om vi i Norden har mycket gemensamt kan vi inte enas om vilka bilar som är våra favoriter. Även om elbilarna på alla fyra marknaderna tar stor plats (och för vissa allt) på topp-10-listorna, finns det relativt stor spridning när det gäller de föredragna märkena och modellerna.
Återigen toppar Tesla Model Y den norska listan, medan den är helt frånvarande i de övriga ländernas topp 10. Däremot är både Skoda och Volkswagen starkt representerade i alla fyra länder, medan de tidigare publikfavoriterna Peugeot och Citroën ligger långt utanför Nordens synfält.
Fortsatt tunga tider för de tunga fordonen
Den pessimism som har präglat näringslivssegmentet i Norden under hela året har satt sin prägel på registreringssiffrorna för tunga fordon, även om det också har funnits tillfälliga ljuspunkter. Särskilt hårt har det gått ut över registreringarna av lätta lastbilar, som hittills i år har minskat med 23,3 % i Sverige, 17,7 % i Norge och 13,2 % i Danmark. I Finland, som dock är en markant mindre marknad, har de ökat med 7,1 % jämfört med samma period 2024.
När det gäller lastbilar ser det ungefär likadant ut. Här har det under samma period varit en blygsam ökning på 6,7 respektive 0,5 % i Danmark och Sverige, medan Norge och Finland har upplevt en nedgång på 12,7 respektive 22,1 %.
Deling av artikelns innehåll
Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:
Danska data: Bilstatistik.dk
Svenska data: Bilstatistik.se
Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)