Hoppa till huvudinnehållet Hoppa till sidfoten
 

Den nordiska bilförsäljningen – juni 2025

Juni bjöd på mycket starka nyregistreringssiffror för personbilar i Norden. Även om Danmark avslutade månaden med ett litet minus blev det en av de bästa bilförsäljningsmånaderna på flera år – även om de lätta lastbilarna fortfarande har det tufft på alla fyra marknader.

Juni är traditionellt en månad med stora inköp av personbilar, och i år var inget undantag. Danmark var det enda nordiska landet som gick tillbaka – med 2,4 % – men man måste ändå gå tillbaka till juni 2024 för att hitta högre registreringstal. Faktum är att de 19 046 nyregistrerade personbilarna i Danmark i juni 2025 endast har överträffats tre gånger sedan april 2021, vilket klart kan klassas som godkänt.

Ungefär samma mönster ses på de övriga tre marknaderna. I Finland noterade man årets klart högsta försäljning med en ökning på över 10 % jämfört med juni förra året. I Sverige får vi gå tillbaka till december 2023 för att hitta högre siffror än de 27 107 som såldes i juni, och i Norge måste vi hela vägen tillbaka till mars 2023 för att överträffa junis 18 374 nyregistreringar.

För årets första halvår ser det också mycket bra ut jämfört med samma period 2024. Den största ökningen står Norge för med 23,3 %, följt av Sverige med 6 % och Danmark med 3,8 %. Endast Finland visar en liten nedgång på 4,9 %.

Siffrorna ger anledning till optimism. Om den svenska marknaden säger Andrée Peters, marknadschef på Bilstatistik.se:

”Antalet nyregistrerade bilar ökar och vi är tillbaka på samma nivå som 2023, men fortfarande långt från rekordåret 2021. Räntorna är på väg ner, och vi svenskar kan nu ana en ljusning i konjunkturen som förhoppningsvis skapar ett momentum när vi nu går in i andra halvan av 2025.”

Stark grön tillväxt över hela linjen

I vår del av världen har vi nästan vant oss vid att elbilsandelen bara går uppåt. Även i juni visade siffrorna tydligt gröna pilar, och i Norge når andelen nyregistrerade elbilar hela 96,9 % (+21,1 %) – det är svårt att tänka sig att det kan bli mycket bättre.

Efter en trög juni 2024, då elbilsandelen backade jämfört med året innan, är både Finland och Sverige nu tillbaka på spåret med andelar på 33,5 % (+19,2 %) respektive 39,8 % (+8,15 %).

I Danmark fortsätter också den imponerande tillväxten. Med nu 63,7 % elbilar av de nyregistrerade bilarna har andelen vuxit med 25,2 % på bara ett år.

Även om både Sverige och Finland nu också visar stark tillväxt, så ligger de fortfarande efter det tempo som setts i Norge och Danmark de senaste åren. Det finns goda skäl till det, enligt Jonathan Schacht Halling Nielsen, vice vd för Mobility Denmark:

“På alla fyra nordiska marknader ökar andelen elbilar gradvis, men det är värt att notera att andelen varierar kraftigt. Skillnaderna kan i hög grad förklaras av variationer i incitamenten för att välja elbil i de enskilda länderna. Danmarks utveckling har påverkats av skattefördelar för elbilar, och om politikerna vill behålla utvecklingen bör de säkerställa att det fortsätter vara attraktivt att välja grönt – till exempel genom en ny och förbättrad bilbeskattningsmodell.”

Teslasiffrorna exploderar i Norge

Även om de fyra nordiska marknaderna har många likheter, finns det också några saker vi inte alls är överens om – vilket topplistorna tydligt visar. Ett exempel, som är svårt att ignorera även denna månad, är… Tesla.

Trots att Model Y:s marknadsandelar har rasat i Danmark (-31 %), Sverige (-62 %), Finland (-29 %) och stora delar av Europa, så behåller den ändå förstaplatsen i Norge – med enorm marginal till tvåan.

Faktum är att Model Y säljer över 600 % (!!) mer än tvåan på listan, Toyota bZ4X, och den har i sig själv ökat med hela 115 % i Norge jämfört med juni 2024.
Det är anmärkningsvärt, även om modellen fortfarande finns med på alla fyra länders topp 10-listor.

Volkswagen står också starkt på alla marknader. Hela sju olika modeller finns representerade på de nordiska topplistorna.

Osäkra tider innebär färre tunga fordon

Hittills har 2025 inte varit något toppår för varken lätta lastbilar eller tunga lastbilar, men precis som för personbilarna så är juni ändå en ljuspunkt. För de lätta lastbilarna blev juni – trots nedgång jämfört med förra året – den starkaste månaden hittills i år. Finland och Danmark hade en ökning på drygt 1 % jämfört med juni 2024, medan Norges registreringar av lätta lastbilar minskade med 22 % och Sveriges med 11,7 %.

För årets första halvår är det bara Finland som ligger på plus jämfört med 2024 – med 7,1 %. De övriga tre marknaderna går tillbaka: Sverige med 23,5 %, Norge med 18,9 % och Danmark med 16,3 %.

Danmark hade däremot en mycket stark nyregistreringsmånad för tunga lastbilar. 1 136 nyregistrerade fordon motsvarar en ökning på nästan 35 %, vilket innebär att juni ensam står för 35 % av årets totala nyregistreringar. De övriga tre marknaderna hade återigen en nedgång i juni.

Sett över hela året hittills är det bara Danmark som ligger på plus när det gäller tunga lastbilar – med 10 %. Med -0,3 % ligger Sverige på ungefär samma nivå som förra året, medan Norge minskat med 14,7 % och Finland med 23,4 %.

Deling av artikelns innehåll

Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:

Danska data: Bilstatistik.dk

Svenska data: Bilstatistik.se

Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)