Den nordiska bilförsäljningen – september 2025
September blev en stark månad för nyregistreringar i Norden, både för person- och lätta lastbilar samt för ”gröna” nyregistreringar. Och så blev det en rejäl comeback för Tesla på alla fyra marknaderna.
Den nordiska bilmarknaden hade en mycket bra septembermånad. Med 24 912 nyregistreringar fick Sverige se försäljningen backa med 2,4 %, men de övriga tre marknaderna kunde glädja sig åt gröna tal. Med 14 329 nyregistrerade personbilar noterade Norge en uppgång på 10,5 %, Danmark gick upp med 13,8 % till 17 706 nyregistreringar, och Finland—som annars haft ännu ett utmanande år—stod för 5 999 nyregistreringar, motsvarande en ökning på 30,3 %.
De fina resultaten i Finland ska dock tas med en nypa salt, förklarar Teemu Rennola, verkställande direktör på finska Value Clinic:
”Den finska bilmarknaden växte med hela 30 % i september jämfört med förra året. Denna tillväxt förklaras dock av en ovanligt svag jämförelseperiod orsakad av fjolårets momshöjningar. De elektriska lösningarna fortsätter driva tillväxten på personbilsmarknaden. Nästa års tillväxt kommer i hög grad att bero på hur konsumentförtroendeindikatorn utvecklas och om det kommer elbilar i måttlig prisklass på marknaden.”
Det svenska elbilsförsäljningen har tappat fart
Norge visar än en gång att de menar allvar med elbilarna mer än något annat land. Hela 98,3 % av alla nyregistrerade personbilar i september var helelektriska, motsvarande 14 084 exemplar. Som jämförelse registrerades under samma period 25 bensinbilar i hela Norge.
I Danmark presterar man fortsatt imponerande tillväxttal. Där har elbilsandelarna ökat från 57,2 % i september 2024 till hela 73,4 % i september i år. Det motsvarar en ökning på 28,3 %. Även i Finland går elbilsandelarna framåt, om än långt ifrån lika snabbt som i Danmark. I september landar de på en grön andel av nyregistreringarna på 43,2 %—en blygsam ökning på 7,7 %.
I Sverige går det däremot åt motsatt håll för elbilsandelarna, även om det fortsatt är den största drivkraftskategorin. Efter flera år av tillväxt i kategorin stagnerade utvecklingen i fjol, och i september kan man konstatera att andelen elbilsregistreringar har sjunkit med knappt 15 % sedan september 2024. Däremot ökar både bensin och laddhybrider.
I Danmark, där förhandlingar om bilskatterna fortfarande pågår, säger Mobility Denmarks verkställande direktör, Mads Rørvig:
”Norge har visat vägen. Genom att behålla rätt incitament följer också resultaten. Danmark kan hämta mycket inspiration från den norska modellen, där omställningen till gröna bilar har varit politiskt prioriterad. Alternativet ser vi hos våra övriga grannländer, där incitamenten har tagits bort och elbilsförsäljningen tappat fart. Det är nu de danska politikerna ska fatta rätt beslut och säkra en långsiktig bilbeskattningsmodell till gagn för den gröna omställningen.”
Geir Inge Stokke, nytillträdd direktör i den norska branschföreningen OFV, delar Rørvigs syn på vikten av att upprätthålla rätt incitament. I Norge är man nästan i mål med sitt nollutsläppsmål för nya bilar, och här väntar man med spänning på regeringens budgetförslag som offentliggörs i morgon onsdag:
”Vi är naturligtvis spända på om det kommer skatteändringar i budgetförslaget som påverkar nybilsförsäljningen negativt. Även om nästan alla nya personbilar nu är elektriska är det viktigt att upprätthålla incitament som gör att denna utveckling kan fortsätta också 2026 och inte bromsas eller stanna av, så som vi har sett i Sverige efter att incitamenten togs bort,” säger Geir Inge Stokke.
Tesla gör (nästan) rent hus
Efter en period då Tesla föll bort från de flesta länders topplistor kan man nu verkligen säga att de är tillbaka i pole position. I Norge, Danmark och Finland är Model Y åter på övertygande förstaplatser, medan den i Sverige får se sig slagen av Volvo XC60 och nöja sig med andraplatsen.
I Norge ser man dessutom en smått kuriös detalj: Model 3 tar listans andraplats. Model Y på förstaplatsen har sålt mer än sju gånger så många exemplar som listans högst placerade icke-Tesla, nämligen Volvo EX30 (4 132 mot 581 exemplar).
En av förklaringarna till Teslas övertygande comeback kan sannolikt hittas i lika övertygande skandinaviska kampanjer, som tidigare visat sig påverka inköpspreferenserna. Andrée Peters, direktör för Bilstatistik.se, uppger att Tesla inte bara har kört aggressiva räntekampanjer utan också erbjudit rejäla inbytesstöd på omkring 40 000 SEK—och det har gett resultat. Samma kampanjbild återfinns i Danmark.
Hyfsad månad för de tunga fordonen
September blev ett välkommen ljusglimt för lätta lastbilar på tre av fyra nordiska marknader. Endast i Danmark fick man nöja sig med en blygsam nedgång på 0,7 %, medan de övriga marknaderna alla upplevde tydliga uppgångar—Sverige med 17,3 % (totalt 3 077 nyregistreringar), Finland med 33,3 % (totalt 916 nyregistreringar) och Norge med 51,1 % (totalt 2 889 nyregistreringar).
När det gäller tunga lastbilar var det norrmännen som drog det kortaste strået. Med 361 nyregistrerade exemplar gick nivån tillbaka med 32,8 % jämfört med september i fjol. Bättre såg det ut på de övriga tre marknaderna: Finland gick upp 2,2 % med 237 nyregistreringar, Danmark ökade med 11,6 % till totalt 356 nyregistreringar, och överst på listan hittar vi Sverige som med 579 nyregistrerade lastbilar stod för en tillväxt på 15,1 %.
Deling av artikelns innehåll
Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:
Danska data: Bilstatistik.dk
Svenska data: Bilstatistik.se
Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)