Den nordiska bilförsäljningen – oktober 2025
Oktober blev en blandad månad för bilförsäljningen i Norden. Medan Finland och särskilt Danmark upplevde en fin tillväxt för personbilarna gick försäljningen tillbaka i Norge och Sverige. Däremot ökade försäljningen av lätta lastbilar i samtliga länder.
För den nordiska bilförsäljningen blev oktober en månad som på många sätt får betecknas som godkänd. Störst glädje finns nog i Danmark som med 16 156 nyregistrerade personbilar och en ökning på 12,2 % gör sin bästa oktobermånad sedan 2020. Även i Finland ökade personbilsförsäljningen med 4,7 %, motsvarande totalt 6 217 nyregistreringar.
I Norge upplevde man för första gången på flera månader att antalet nyregistrerade personbilar sjönk en aning. Med 11 138 nyregistreringar innebär det en minskning på 3,6 % jämfört med oktober 2024. I Sverige blev det också en liten tillbakagång på 3,9 %, men även här såg man en ökning i privatsegmentet:
”Trots en liten tillbakagång i totalmarknaden ökade andelen bilar som registrerades till privatpersoner igen, denna gång med 4 %, så vi totalt landar på 40,4 %. Det stärker tron på att privatmarknaden håller på att återhämta sig efter en utmanande period. Vi noterar att andelen bilar som registrerades på bilhandlare minskade med 4 %.”, säger Andrée Peters, direktör för Bilstatistik.se.
År-till-datum är det endast Finland som får finna sig i en liten tillbakagång för personbilarna (–2,1 %). De övriga tre marknaderna kan alla visa upp en tillväxt – Norge med 20,4 %, Danmark med 6,8 % och Sverige med 4,1 %.
Hos finska Value Clinic ser verkställande direktör Teemu Rennola på siffrorna med lika delar optimism och realism:
”Försäljningen inom alla fordonskategorier har ökat sedan början av augusti vilket man får hoppas är ett tecken på tillväxt inför nästa år. För närvarande verkar tillväxten vara måttlig och varje möjlig ökning kommer att bero på konsumentförtroendet och den allmänna ekonomiska utvecklingen.”
Turbulenta Tesla-tider och glansdagar för Volvo, Škoda och Volkswagen
Efter en septembermånad där Tesla åter tog kommandot ser verkligheten annorlunda ut i oktober. Medan Model Y behåller förstaplatsen i Norge är alla Tesla-modeller helt ute ur topp 10-listorna på de övriga tre marknaderna.
Särskilt i Danmark och Sverige står favoriterna tydligt ut i oktober. I Danmark tar Škoda täten med både Elroq på förstaplatsen och Enyaq iV på andraplatsen, medan Volkswagen lyckas få in hela fem modeller på topp 10-listan (ID.4, ID. Buzz, ID.3, ID.7 och T-Roc). I Sverige är kärleken till Volvo lika stark som alltid. Här ligger XC60 på en överlägsen förstaplats följd av EX40. I Finland är det, efter ett kort besök av Model Y överst, åter Toyota som dominerar.
Avgörande tider för elbilarna i Norge
I Danmark kunde man i oktober se elbilsbeståndet passera en viktig milstolpe, nämligen 500 000, och elektrifieringen har generellt mycket god fart. I oktober stod elbilarna för 70,6 % av de nyregistrerade personbilarna (mot 36,4 % i oktober 2023), och de siffrorna bidrar till dansk optimism:
”Elbilsandelen har exploderat i Danmark under de senaste åren och det nya budgetförslaget som avskaffar skattehöjningarna på elbilar 2026 kommer att säkra utvecklingen framöver. Det betyder att vi redan 2027 förväntar oss att en miljon elbilar kör på de danska vägarna”, säger Mads Rørvig, vd på Mobility Denmark.
I Norge kan man inte tala om explosioner i elbilstillväxten, men det beror som bekant på att man redan befinner sig på en etablerad nivå som inte lämnar mycket utrymme för stark tillväxt. Här närmar man sig en nybilsmarknad som i praktiken enbart består av elbilar, men man avvaktar nu beslut i Stortinget som kan få stor betydelse framöver:
”Norge är i praktiken i mål med att alla nya bilar är elektriska även om vi fortfarande har en bit kvar när det gäller hela fordonsparken. Många följer nu noga Stortingets behandling av regeringens förslag om att sänka beloppsgränsen för moms på elbilar till 300 000 kronor. Danmark har nu fått förutsägbarhet efter att skattehöjningen 2026 avskaffades och sådana klargöranden betyder mycket för marknaderna över tid. I Norge väntar vi fortfarande på Stortingets behandling och klargöranden kring avgiftsnivån kommer att vara viktiga för utvecklingen framöver”, säger Geir Inge Stokke, verkställande direktör i Opplysningsrådet for Veitrafikken.
I Sverige och Finland är utvecklingen för elbilarna mer stillsam. I Sverige har man efter flera månader med tillbakagång vänt utvecklingen i oktober som slutar med en elbilsandel på 36,6 %, motsvarande en liten ökning på 1,3 %. I Finland landar elbilsandelen i oktober på 35,8 % av nyförsäljningen, vilket motsvarar en ökning på 11,9 %.
Upplyftande siffror för lätta lastbilar
Efter ett 2025 som hittills inte kunnat mäta sig med förra årets registreringssiffror blev oktober en utmärkt månad för lätta lastbilarna i Norden. Bäst gick det i Norge som med en ökning på 21,4 % kunde se 2 713 nya lätta lastbilar rulla ut på vägarna. I Sverige uppgick ökningen till 13,7 % med totalt 3 331 nya lätta lastbilar följt av Danmark med 2 121 nyregistreringar och en ökning på 2,1 %. Sist men inte minst kom Finland som med 765 nyregistrerade lätta lastbilar fick en beskeden ökning på 1,3 % jämfört med förra året.
År-till-datum är det endast Finland som klarar sig med nöd och näppe (+5,9 %), medan Sverige (–14,9 %), Danmark (–9,7 %) och Norge (–4,7 %) får konstatera att registreringarna av lätta lastbilar inte riktigt når upp till förra årets nivå.



Deling av artikelns innehåll
Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:
Danska data: Bilstatistik.dk
Svenska data: Bilstatistik.se
Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken
Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)