Den nordiska bilförsäljningen – april 2025

Försäljningen av personbilar höll sig stabil i Norden i april, men både lätta lastbilar och lastbilar fick sig några registreringsmässiga smällar. Det blev också en månad med mycket uppseendeväckande siffror för det kanske mest omtalade bilmärket just nu – Tesla. 

Alla fyra länder ligger i april mycket nära 2024 års nivå för personbilar, med undantag för Sverige som kan glädja sig åt en ökning på 11,9 %. Både Norge och Finland låg precis över gränsen med blygsamma ökningar på 0,4 % respektive 1,4 %, medan Danmark med -1,3 % backade en aning jämfört med april 2024. 

Även om vi inte ser några stora ökningar finns det en allmän tillfredsställelse att spåra på marknaderna. Teemu Rennola, vd för finska Value Clinic, säger: 

”Den finska bilmarknaden fortsätter att stabilisera sig efter en lång period av nedgång, och vi har sannolikt passerat bottenläget, även om segmentet för nyttofordon fortfarande har det svårt. Registreringarna visar en svagt positiv trend jämfört med årets början, men i nuläget förväntar vi oss att de stabiliserar sig på förra årets nivå eller något under.” 

Andrée Peters, vd för Bilstatistik.se, är också positivt inställd till utvecklingen och lyfter fram viktiga ekonomiska incitament som avgörande för privatpersoners köplust: 

”Den positiva trenden fortsätter i Sverige. Det verkar som att privatpersoner är på väg tillbaka till bilhallarna. Antalet bilar som registrerades på privatpersoner var 32 % högre i april jämfört med samma månad förra året. 74 % av de bilar som registrerades på privatpersoner hade antingen kredit eller leasing kopplat till sig, så man kan med rätta anta att räntepolitiken spelar en roll i deras köpbeslut.” 

Gröna siffror för elbilarna i hela Norden 

Det råder ingen tvekan om vem som leder elbilsutvecklingen – Norge imponerar återigen. Hela 97 % av nyregistreringarna i april var elbilar, vilket bara lämnade plats för 25 nyregistrerade bensinbilar. 

Utvecklingen för nyregistrerade elbilar i april 2025 jämfört med april 2024 ser ut så här i de fyra nordiska länderna: 

  • Norge: 97 % (+8,5 %) 
  • Danmark: 63,3 % (+47,6 %) 
  • Sverige: 36,1 % (+19,5 %) 
  • Finland: 36,8 % (+34,8 %) 

Så stora ökningar speglas naturligtvis också i fordonsbeståndet. På bara ett år har Danmark sett en ökning på 68,7 %, Finland 45,5 %, Sverige 23,1 % och Norge 14,8 %. Det är tydligt att den nordiska bilflottan blir allt grönare – och det går ganska snabbt nu. 

Enligt Mads Rørvig, vd för Mobility Denmark, är orsakerna till de positiva siffrorna tydliga: 

”Vi kan tydligt se i den nordiska utvecklingen hur mycket de ekonomiska incitamenten och det politiska stödet har betytt för elbilarnas väg in på marknaderna. Därför är det också viktigt att vi integrerar CO₂-besparingar och klimatmål i vår bilbeskattning, så att den gröna omställningen säkras genom en ny beskattningsmodell som är både enkel och effektiv.” 

Tesla är ute från alla topp 10-listor… utom i Norge, där de ligger etta (!?) 

Det har gått några månader sedan turbulensen kring Tesla tog fart, och nu syns effekterna tydligt i registreringsstatistiken. Tesla har fallit ur topp 10 (och topp 30) i Danmark, Sverige och Finland, men i Norge toppar Model Y listan – och det är i stor utsträckning privatpersoner som kör dem. Faktum är att registreringarna av Model Y i Norge ökade med 24 % jämfört med april förra året, vilket får sägas vara anmärkningsvärt i ett nordiskt sammanhang. 

I Danmark har den fallit till plats 36 med en minskning på 66 %, i Sverige till plats 40 med en nedgång på 76 %, och i Finland till plats 34 med en minskning på 47 %. 

Trots en mycket stark norsk registreringsmånad har Teslas marknadsandel i Norge sjunkit från 18 % i april förra året till 11 % i år – så märket är inte helt opåverkat. 

En svag månad för både lätta lastbilar och lastbilar 

Lätta lastbilarna har haft ett utmanande år, och april blev inte mycket bättre. I Norge minskade försäljningen med 49,5 %, i Danmark med 37 % och i Sverige med 33,2 %. Endast i Finland såg man en liten ökning på 4 % jämfört med förra året. 

Årsvis ser bilden liknande ut: Sverige ligger 28,2 % under 2024 års nivå, Danmark 20,1 % under, och Norge 14,4 % under. Finland är också här den positiva historien med en uppgång på 8,7 %. 

För lastbilar är bilden mer blandad. Hittills under 2025 har Finland sett en nedgång på 25,2 %, Norge på 16,9 % och Danmark på 1,3 %. Endast Sverige har en liten uppgång jämfört med 2024, med +1,9 %. 

Deling av artikelns innehåll

Deling av siffror och data från artikeln får endast ske med tydlig hänvisning till källan:

Danska data: Bilstatistik.dk

Svenska data: Bilstatistik.se

Norska data: Opplysningsrådet for veitrafikken

Finska data: Value Clinic (Transport- och kommunikationsverket Traficom, Trafik- och transportregistret)

Relaterade nyheter

Den nordiska bilförsäljningen – mars 2025

Den nordiska bilförsäljningen – februari 2025

Den nordiska bilförsäljningen – januari 2025